Tekstgrootte
Onze kernwaarden zijn afgebeeld in de boom hiernaast:
Bent u benieuwd op welke wijze wij dit in praktijk uitvoeren? Dan verwijzen wij u graag naar hoofdstuk 3 in ons schoolplan 2019-2023 waar wij uitgebreid vermelden hoe wij dit doen.
Wij werken met moderne lesmethodes om de kinderen goed en gedegen onderwijs te bieden. Naast deze kennis hechten wij een groot belang aan het verwerven van vaardigheden als; leren samenwerken en samen leren, een actieve leerhouding ontwikkelen en oplossingsgericht leren denken en handelen. We willen dat de kinderen zelf inbreng en keuzes hebben in de leerstof, betrokken zijn bij de inhoud van ons onderwijs. In het onderzoekend en ontwerpend leren hebben wij aspecten gevonden die hierbij aansluiten en die we hebben geïntegreerd in ons onderwijs.
Onderwijs in thema's
In ons onderwijsjaarprogramma staan diverse thema’s gepland. Het zijn onderwerpen waarin we betekenisvolle, samenhangende en uitdagende activiteiten aanbieden. De inbreng van de leerlingen wordt gestimuleerd. Op de leerpleinen zijn de thema’s herkenbaar.
In de kleuterklassen staat altijd een thema centraal. Aan de hand hiervan worden de verschillende vaardigheden ontwikkeld en uitgediept. Aan de volgende punten wordt in de kleuterbouw veel aandacht besteed:
• het gedrag van uw kind naar medeleerlingen en naar de leerkracht (normen en waarden).
• het gedrag van uw kind in de speel/werksituatie (concentratie en snelheid van werken).
• het mondeling taalgebruik (tijdens kringgesprekken, tijdens het spelen of tijdens werkjes).
• voorbereidende lees/reken/schrijfactiviteiten.
• gymnastiek, de ontwikkeling van de grove/fijne motoriek en zintuiglijke oefening.
• veel expressie (zowel dramatische als muzikale).
In de groepen 3 t/m 8 bieden we meerdere thema’s per jaar waarin we, naast de punten die hierboven zijn genoemd, vaardigheden ontwikkelen zoals samenwerken, communiceren, karaktervorming, actief burgerschap, kritisch denken en creatieve vorming. (NPDL). De actieve inbreng van de leerlingen bij het verwerven en toepassen van de lesstof volgen wij nauwgezet.
Voor een uitgebreidere uitleg verwijzen wij u naar ons schoolplan waar u een uitleg over ieder vak kunt vinden.
Plusklas
Iedere week komt de plusklas bijeen onder begeleiding van juf Natalie. De plusklas bestaat uit twee groepen: een groep kinderen uit de groepen 5-6 en een groep kinderen uit de groepen 7-8. De kinderen die in de plusklas zitten, hebben meer uitdaging nodig dan het Levelwerk dat ze in de hun eigen klas doen. Bovendien zijn het kinderen van wie wij verwachten dat ze zich nog meer kunnen ontwikkelen in de plusklas.
Het plusklas- jaar is verdeeld in 3 blokken van 13 weken waarin we steeds aan een nieuw en uitdagend project werken. De kinderen doen onderzoek, ze leren 'leren' en leren informatie te verwerken en te presenteren.
Een les in de plusklas heeft vaak dezelfde indeling. We starten met een introductie op de les, we bespreken wat we tot nu toe gedaan hebben en we halen voorkennis op. Tijdens deze gesprekken is er ook ruimte voor filosoferen en het onder woorden brengen van de meningen en gevoelens van de kinderen. Het grootste gedeelte van de tijd gebruiken we om te werken aan het project. De kinderen hebben een eigen map, waarin zij hun werk verzamelen. Aan de hand van voorbereidings- en evaluatieformulieren, het vragenmachientje en hun eigen aantekeningen werken ze naar een presentatie toe. We sluiten de les af door te bespreken wat er gedaan is, wat er nog gedaan moet worden en hoe we dat kunnen aanpakken.
In de plusklas staan behalve het werken aan de verschillende projecten ook andere leerdoelen centraal. De kinderen leren hun werk plannen, kritisch naar het werk te kijken en zelf verantwoording te nemen voor hun werk- en leerhouding. Elk project wordt afgesloten met een presentatie, zowel aan ouders als aan andere klassen.